Na čelných místech pirátské kandidátky jdou do letošních voleb právník a provozovatel La Kavárny Jaroslav Šída, podnikatel Jan Polák a architekt a urbanista Jakub Chuchlík. V rozhovoru vysvětlují, co jablonečtí piráti dokázali v uplynulém volebním období a jaký mají plán pro Jablonec.

Proč jste se vůbec pustili do komunální politiky?

Chuchlík: Naše motivace kandidovat je podobná. Žijeme v Jablonci, vychováváme tu děti a vidíme, co všechno by mohlo být ve městě lepší. Vyrostli jsme tu a máme k městu i k jeho okolí vztah, ale také jsme strávili dost času na jiných místech po světě a víme, že se město může rozvíjet lépe. Řada z nás to nejprve zkoušela v rámci občanských aktivit; dávali jsme námitky k územnímu plánu, začali pořádat přednášky o architektuře a veřejném prostoru, kam dodnes zveme kapacity v oboru, které mohou být pro Jablonec inspirací. Postupem času jsme ale došli k závěru, že jestli chceme něco změnit, budeme do toho muset jít sami. Proto jsme šli do minulých voleb a se stejným záměrem jdeme i do těchto.

Proč jste po minulých volbách uzavřeli koalici s ANO a Společně pro Jablonec? Byl následný odchod do opozice spíš výsledek politické nezkušenosti, nebo naopak zásadové politiky?

Polák: Pokud chcete změnit kurs, musíte stát u kormidla. Koaliční spolupráce s těmi, proti kterým jsme se v roce 2018 nejvíce vymezovali, nedávala smysl. Pokud jsme chtěli naplnit svoje cíle, nebyla jiná možnost než se domluvit s ANO. Společně pro Jablonec nám byli hodnotově a myšlenkově nejblíž a pomohli nám vytvořit protiváhu ANO v radě města. Odchod do opozice byl pak jediným možným poctivým řešením konkrétní situace, kdy primátor města chtěl řešit problematický vztah vlastní firmy s městem učebnicovým příkladem střetu zájmů. Ukázali jsme, že „dělat věci správně“ pro nás nejsou prázdná slova.

Co všechno jste v rámci koalice stihli dokázat a jak na vaši práci navázalo nové vedení města?

Šída: Podařilo se nám vytvořit pozici městského architekta, zrealizovat rozklikávací rozpočet, zahájit opravu nevyužívaných městských bytů. Náš tehdejší náměstek pro rozvoj Jakub Chuchlík zareagoval na zděděné projekty inženýrských sítí a s nimi spojené rozsáhlé výkopy rychlou organizací architektonických soutěží na klíčová historická místa: Anenské náměstí a Poštovní ulici. Město díky tomu získalo kvalitní návrhy, které mohly kromě trubek pod zemí zvýšit kvalitu místa na mnoho dalších let. Bohužel je však nové vedení zahodilo. Podobně nepochopitelně přistoupilo nové vedení i k vyhlášené architektonické soutěži na zázemí okolo přehrady, kterou hned po svém nástupu zrušilo, aby ji v nepatrně pozměněné podobě s ročním odstupem zase vyhlásilo. Ze zamýšleného a tolik potřebného auditu městských společností se podařilo stihnout pouze jeden. Bohužel. Nicméně i tento jediný dokument potvrdil naše neblahé tušení o tom, že městský majetek je dlouhodobě zanedbáván a následné velké opravy budou mnohem dražší, než kdybychom sportoviště udržovali průběžně. Jenom soupis závad, od těch méně vážných po kritické, činil 9 stran formátu A4. Město se prostě desítky let o svůj majetek stará velmi mizerně.

A co vaše opoziční politika? Dá se něco v této úloze prosadit?

Chuchlík: S odchodem do opozice se pochopitelně změnily naše možnosti. Kuriózním začátkem nové koalice bylo odkládané zveřejnění programového prohlášení, které bylo téměř k nerozeznání od našeho. Zdálo by se, že je to nabídka ke konstruktivní spolupráci. To se však podařilo jen u několika málo projektů a z programu se v podstatě nerealizovalo nic.

Za úspěšnou považuji spolupráci v pracovní skupině k novému terminálu veřejné dopravy. Vzhledem k nárůstu cen, a tedy i odhadovaného rozpočtu se vedení města rozhodlo investici odložit a návrh upravit tak, aby bylo možné jeho realizaci etapizovat. To otevřelo nové možnosti práce s územím a na náš námět se podařilo upravit organizaci nástupišť tak, aby se více odkryla řeka a celý prostor se obohatil o atraktivní parkový prostor s vodou. Po našich připomínkách na zastupitelstvu se také podařilo upravit koncepční dokument plánu městské mobility.

Naopak přístup ke zpracování strategického plánu považuji za zcela formální, bez zájmu o skutečné pojmenování strategie pro Jablonec. Nevyslyšené byly také naše připomínky k nové odpadové vyhlášce. Naprázdno bohužel vyšlo i naše úsilí o budování vlastního dopravce MHD, což považujeme za stále aktuální téma. Podobně bezvýsledně dopadl také stále aktuální problém datové sítě pro městský kamerový systém. Firma Grepa stále nedodala podklady ke kompletnímu zmapování a nové vedení bude řešit stejný problém, který vedl k rozpadu naší koalice.

Šída: Většina našich témat zůstala pouze na papíře nové koalice. Upřímně mě mrzí, že jsme jako město příliš nepokročili v zásadních kapitolách městské hromadné dopravy a energetiky. Namísto komplikovaného výběrového řízení na autobusovou dopravu bychom se měli vydat jinou cestou. Zkušenosti z minulých let nás dovedly k závěru, že vnitřní dopravce je jediná možná obrana proti zmanipulovaným veřejným zakázkám na externí dopravní služby. Jablonec je nerozlučitelně spojený s velkými kauzami firmy Busline. Hrozba, že autobusy v Jablonci prostě nevyjedou, byla kvůli problematickým zakázkám několikrát velmi reálná. Autobusová doprava navíc prochází velkými změnami. Využívá ji stále méně lidí, na což smlouvy s externími dopravci obtížně reagují. Do hry také vstupuje elektromobilita či vodíkový pohon a potřeba budovat vlastní infrastrukturu, na které budou moci autobusy fungovat. To úzce souvisí s chybějící energetickou koncepcí města. Ta zahrnuje nejen jabloneckou teplárnu, ale zejména zateplování městského majetku, solární energetiku nebo stavbu bioplynové stanice.

Polák: Povedlo se nám také prosadit, že se v radě města nerozšiřuje okruh těch, komu přizná dotace sportovní komise. Dnes vybrané subjekty doporučuje sportovní komise na základě předem známých kritérií a nedochází k politické tlačence, jak tomu bylo zvykem v minulosti. Za našeho vedení byl systematicky podpořen vznik chybějících osadních výborů a zlepšen způsob komunikace s nimi. Díky tomu mají obyvatelé jednotlivých čtvrtí blíž k možnostem ovlivnit své okolí. Příkladem mohou být třeba realizované náměty osadního výboru Mšeno v podobě doplnění sezónních odpadkových košů v okolí přehrady nebo oprava cesty přes louku za přehradou.

Proč do voleb jdete znovu? Nemůže to dopadnout stejně jako minule?

Polák: Za jeden rok v radě města jsme se dozvěděli mnoho o tom, jak město reálně funguje. Následně jsme tři roky z opozice sledovali, jak si koalice ANO, ODS a Starostů nejprve osvojila náš program, aby z něj nakonec nic nerealizovala. Pokud chceme Jablonec kultivovat a udělat z něj moderní město v podhůří Jizerských hor, nesmíme to vzdát a musíme se o to nadále pokoušet. Nikdo jiný to za nás neudělá.

Co občanům nabízíte, o co usilujete, koho zastupujete?

Šída: Nabízíme moderní pojetí vedení města. Jsme jiní, než je generace politiků před námi. Naše životní zkušenost a představy o moderním městě jsou odlišné. Předchozí vlády pojaly správu města pouze na úrovni nejnutnější údržby. Bez plánování a bez strategií. Životně důležité dokumenty pro rozvoj města, tedy územní plán anebo strategický plán, se hloupě soutěžily pouze na cenu. Za málo peněz dostanete málo muziky. Ojedinělé pokusy o větší projekty končí katastrofálně, za všechny jmenujme centrum města zničené obchodním domem Central. My klademe důraz na jiná témata, na urbanismus a veřejný prostor. Věříme, že právě kvalita veřejného prostoru dokáže městu vrátit život. Důležitá je pro nás transparentnost, odbornost a myšlení v souvislostech namísto klientelismu, populismu a prvoplánových rozhodnutí.

Chuchlík: Myslím, že jednou z nenápadných, ale klíčových vlastností, které nabízíme, je představivost. Řada procesů na radnici běží v tak hluboce vyjetých kolejích, že do nich zapadne každý, kdo není na tento terén připraven. Umíme si představit, že se věci mohou dělat jinak a lépe. Paradoxně asi zastupujeme i zájmy lidí, kteří nás nevolí. Pokud se nám podaří udělat město vstřícnější pro děti, pro pohyb s kočárkem nebo pro starší spoluobčany, bude lepší i pro všechny ostatní, třeba pro maloobchod nebo drobné služby.

S jakými konkrétními tématy jdete do voleb?

Šída: Tím nejžhavějším tématem je nyní především energetika. Město čeká velmi těžké období. Růst energií bude enormní a městský majetek na to není připraven. Energetické ztráty budou obrovské. Energetika se navíc přelévá do mnoha dalších oblastí, jako je autobusová doprava a odpady. Druhým palčivým tématem je bytová politika města. Ceny bytů vzrostly za poslední dva roky o více než 50 procent. V Jablonci se nestaví, developeři k nám v podstatě nechtějí a byty, které má město k dispozici, jsou zanedbané.

Polák: Pro mě jsou prioritami především sport, spolupráce s osadním výborem Mšeno a digitalizace. Chci navázat na práci ve sportovní komisi. Za ty čtyři roky mám představu o tom, co funguje dobře a co by chtělo vylepšit. Vylepšením by určitě bylo, kdyby se práce komise zaměřila více koncepčně a méně provozně.

Využití chytrých technologií dokáže usnadnit život občanům i úředníkům města. Pokud se podaří správně digitalizovat, lidi nebudou muset chodit osobně na úřad, jednoduše a adresně se dozvědí o řízeních, která se jich týkají, budou si moci spravovat svoji agendu s městem třeba z mobilu. Digitalizace procesů přináší výrazně vyšší efektivitu a s tím související dlouhodobé uspoření nákladů. Úředníkům se ušetří práce a sníží se chybovost. Zároveň město díky chytrým řešením a sběru dat v reálném čase uspoří třeba na energiích, může provádět simulaci chování lidí ve městě a dle toho nastavit lépe odvoz odpadů, zimní údržbu či jízdní řády MHD.

Chuchlík: Rozvoj města se musí soustředit na dobrou péči, hospodárné využívání území a posilování silných stránek Jablonce. Atraktivní okolní krajina by měla prostupovat městem v podobě parkových ploch kolem přirozených přírodních koridorů, jako je Nisa, nebo alespoň v podobě stromořadí, která pomáhají zlepšovat mikroklima. Investice do kvalitní architektury budov i veřejných prostranství má dlouhodobou hodnotu a návratnost v podobě lepšího fungování místa a vztahu obyvatel k němu.