O vzniku kabelové koalice

28. října 2019
O vzniku kabelové koalice

Dne 5. srpna 2019 Milan Kroupa (do 17. září ANO) vypnul městský kamerový systém, který slouží k ochraně majetku a bezpečí jabloneckých občanů.

Dne 15. srpna opoziční ODS a koaliční ANO odvolávají část zastupitelů z vedení města. Kupodivu to není primátor Kroupa, ale jeho náměstek pro ekonomiku a radní pro strategické plánování.

Od 18. září má Jablonec novou koalici tvořenou ODS, ANO a Starosty pro Liberecký kraj. Proč vznikla nová koalice a co ODS, ANO a Starosty spojuje?

Město si od roku 2009 buduje za vlastní a dotační peníze moderní kamerový systém. Data jsou přenášena vzduchem, není k tomu potřeba třetí strana, dodavatel datových služeb. Pro městskou kasu tedy jedině dobře. Někdy v průběhu vlády ODS v letech 2010 až 2018 přešly datové služby pod firmu Grepa. Alespoň tak to tvrdí její majitel Milan Kroupa a nepopírá to ODS. To pro městskou pokladnu již tak výhodné není a znamená to, že kamerový systém je poskytován v rozporu se smluvní dokumentací.

Od září 2018 do srpna 2019 vzešly od firmy Grepa celkem tři požadavky za úhradu datových služeb. Tu 1,8 (září 2018), tu 5,2 (červen 2019), tu 2 miliony korun bez DPH (srpen 2019). Každopádně na tuto službu neexistuje žádná objednávka, žádná smlouva a poskytovatel nevzešel z žádné soutěže!

Problém má Milan Kroupa, majitel firmy Grepa a za ODS asi nejvíce Miloš Vele (náměstek pro ekonomiku z let 2010–2018). Navíc je zřejmé, že koaliční partneři, Piráti a Společně pro Jablonec, pro výplatu ruce nezvednou.

V tomto dramatickém bodě se příběhy slévají v jeden a spějeme k dramatickému finále. Tak trochu za fanfár lokální kutálky vzniká přímo na zářijovém zastupitelstvu nová koaliční vláda. Na jedné straně majitel firmy a zastupitel, který má inkasovat miliony a v rámci navrženého vyrovnání navíc legalizovat načerno položené datové kabely. Na druhé straně zástupci strany, která měla v dotčeném období na starosti hospodaření města – ODS. Pro obě strany je to výhodné. Jedna strana bude vyplacena (koaliční zastupitel za ANO a majitel firmy Grepa), druhá strana si pojistí, že na neformální správu městského majetku není vidět (ODS). Třetím do party jsou Starostové. Proč, to ví pouze oni sami.

Symbolicky – i v osobě primátora Čeřovského – se tak vracíme do devadesátých let. Nostalgie není místě. Představa dalších 20 let města ve kterém je 22 zastupitelů z 30 ve stálém střetu zájmů je opravdu k uzoufání. Zároveň je snad tou nejlepší motivací pro získání dostatečné voličské podpory pro opravdu jinou a novou politiku.

Vladimír Opatrný Jaroslav Šída

psáno pro Jablonecký měsíčník v říjnu 2019

Sdílení je aktem lásky

Další podobné články

Nemocnice zůstane pod kontrolou města!

Nemocnice zůstane pod kontrolou města!

O budoucnosti nemocnice se vede několik měsíců – politická i veřejná – diskuse, ostatně téma její transformace na akciovou společnost není žádnou novinkou. Piráti do voleb a do radniční koalice vstoupili s jasným postojem. Nemocnice je pro občany klíčovou veřejnou službou a jako takovou ji město zachová. Nemocnice zůstane pod kontrolou města, k její privatizaci není důvod.

Sbíráme a analyzujeme data k odpadům

Sbíráme a analyzujeme data k odpadům

V odpadovém hospodaření města nedávno došlo k zásadním změnám (nová odpadová vyhláška + implementace door to door). Při našem příchodu na radnici (s vizí digitalizace a lepší analytické práce s daty) nás tedy zajímalo, jaký dopad tato opatření přinesla do bilance třídění či produkce odpadů. Z prvních poznatků na nás vykoukla 2 velká překvapení.

Provozování předzahrádek před radnicí

Provozování předzahrádek před radnicí

Narovnali jsme podmínky pro provozování předzahrádek v prostoru před radnicí. Dosavadní stav platby poplatku za provoz předzahrádek na Mírovém náměstí byl dlouhodobě neudržitelný. Provozovatelé zaměřující se více na „pivní“ či „gastro“ klientelu odváděly městu posledních několik let za provoz v režimu nájmu paradoxně výrazně méně (tisíce Kč,-/rok) něž o několik metrů dál stojící provoz „kavárenský“ provozující předzahrádku v režimu záboru veřejného prostranství (desetitisíce kč,-/rok). Předzahrádky v různých režimech přitom měli zcela opačný potenciál ve výdělku i v kultivaci veřejného prostoru.